Koncepcia mediálnej výchovy v Slovenskej republike v kontexte celoživotného vzdelávania
Vláda Slovenskej republiky na svojom zasadnutí dňa 16. decembra 2011 uznesením č. 923 schválila „Koncepciu mediálnej výchovy v Slovenskej republike v kontexte celoživotného vzdelávania“ (pdf, 431 kB) (ďalej len „koncepcia“). Koncepcia sa opiera o základné dokumenty Európskej únie, Rady Európy a UNESCO, mapuje súčasný stav vzdelávania v mediálnej oblasti vo svete a v podmienkach Slovenskej republiky, vymedzuje ciele, stratégiu a predpoklady tvorby účinného systému mediálnej výchovy v kontexte celoživotného vzdelávania.
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) sa oblasti mediálnej výchovy v rámci svojej vecnej pôsobnosti venovalo od roku 2007 a za účelom prípravy koncepcie vo februári 2009 zriadilo medzirezortnú pracovnú skupinu, ktorej členmi boli okrem zástupcov ministerstva zástupcovia Ministerstva školstva Slovenskej republiky, Štátneho pedagogického ústavu, mediálnych regulačných orgánov, zástupcovia stredných a vysokých škôl, cirkví, nezávislých inštitúcií, neziskových organizácii a nezávislí odborníci. Symbolické je, že koncepcia bola vypracovaná a predložená v roku 20. výročia Dohovoru o právach dieťaťa.
Mediálna výchova je multidisciplinárnou kategóriou, ktorá integruje poznatky širšieho spektra spoločenských vied, je predmetom záujmu tak žurnalistiky, psychológie, sociológie, pedagogiky a v menšom či väčšom rozsahu jej pozornosť venujú vládne aj mimovládne inštitúcie. Význam a opodstatnenosť mediálnej výchovy v spoločnosti rastú priamoúmerne s neustálym vývojom komunikačných technológií, s možnosťami ich využívania a prístupu k nim, ale aj s rôznorodosťou a množstvom ponúkaných mediálnych obsahov, a práve mediálna výchova sa považuje za prostriedok získavania schopností a zručností orientovať sa v mediálnom svete.
Pod vplyvom neustáleho vývoja médií a nových komunikačných technológií dochádza v posledných rokoch k dôležitému posunu vo vymedzení cieľových skupín mediálnej výchovy a hranica pôsobenia a záberu mediálnej výchovy sa posúva od detí a mládeže až do dospelosti. Mediálna výchova sa s cieľom vybaviť občanov základnými zručnosťami, znižovať generačné rozdiely a možné riziká sociálneho vylúčenia niektorých špecifických skupín populácie, ktoré nebudú schopné absorbovať zmeny, zaraďuje do referenčného rámca celoživotného vzdelávania.
Mediálnu výchovu je možné definovať ako celoživotný, systematický a cieľavedomý proces získavania mediálnych kompetencií a zvyšovania úrovne mediálnej gramotnosti, ktorého hlavným cieľom je podporovať zodpovedné využívanie médií a rozvíjať kritické postoje vo vzťahu k mediálnym obsahom s dôrazom na morálne princípy a humanizmus. Koncepcia vymedzuje základné predpoklady a stratégiu tvorby efektívneho systému mediálnej výchovy v kontexte celoživotného vzdelávania. Model efektívneho a flexibilného systému mediálnej výchovy predpokladá prepojenie aktivít štátu s aktivitami mimovládneho a občianskeho sektora, a to na horizontálnej ako aj vertikálnej úrovni. Vzájomná výmena informácií a skúseností ako aj prepojenie jednotlivých aktivít umožní vytvoriť koordinovaný vzdelávací systém, ktorý vylúči možnosť duplicity tých istých činností alebo zámerov a vytvorí predpoklady pre vyššiu efektivitu, ako aj úsporu finančných prostriedkov.
Hlavným predpokladom napĺňania cieľov vyplývajúcich z koncepcie je vytvorenie Centra mediálnej výchovy (ďalej len „centrum“), ktoré by bolo koordinátorom činností v oblasti mediálnej výchovy, vytváralo by koncepciu mediálnej výchovy v neformálnom vzdelávaní, zámery a projekty rozvoja systému mediálnej výchovy a výsledky jeho činnosti by boli hlavným zdrojom údajov pre správu o stave mediálnej výchovy a úrovni mediálnej gramotnosti v podmienkach Slovenskej republiky. Centrum malo byť zriadené ministerstvom v termíne do 1. januára 2011 ako súčasť existujúcej inštitúcie v rezorte kultúry a finančné zabezpečenie činnosti centra malo byť zdrojovo kryté z rozpočtovej kapitoly ministerstva na príslušný rok. Vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu, úsporné opatrenia, a tým aj možnosti rezortu kultúry, ministerstvo centrum v stanovenom termíne nezriadilo a z tohto dôvodu ani nemôže plniť úlohy, ktoré boli vo vyššie uvedenom uznesení vlády Slovenskej republiky ministrovi kultúry uložené.
Dôležité dokumenty EÚ a Rady Európy k mediálnej výchove
- Odporúčanie č. 1466 (2000) [1] Mediálna výchova (pdf, 62,6 kB)
- Závery Rady z 22. mája 2008 o medzikultúrnych kompetenciách (pdf, 66.4 kB)
- Závery Rady z 22. mája 2008 o európskom prístupe k mediálnej gramotnosti v digitálnom prostredí (pdf, 34 kB)
- Závery Rady o ochrane detí v digitálnom svete (pdf, 726 kB)
- Stanovisko Výboru regiónov „Mediálna gramotnosť“ a „Kreatívny obsah online (pdf, 116 kB)
- Rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1351/2008/ES, ktorým sa ustanovuje viacročný program Spoločenstva na ochranu detí, ktoré používajú internet a iné komunikačné technológie (pdf, 95,9 kB)
- Odporúčanie č. K(2009) 6464 o mediálnej gramotnosti v digitálnom prostredí pre konkurencieschopnejší audiovizuálny priemysel a priemysel obsahu a inkluzívnu znalostnú spoločnosť (pdf, 180 kB)
Subjekty pôsobiace v oblasti mediálnej výchovy v Slovenskej republike
- Centrum mediálnej gramotnosti, Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda, Trnava www.medialnavychova.sk
- Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta humanitných vied, Katedra mediamatiky a kultúrneho dedičstva www.uniza.sk
- Občianske združenie eSlovensko www.zodpovedne.sk
- Občianske združenie Žabky www.zabky.sk
- Saleziáni dona Bosca www.saleziani.sk
- Rómske mediálne centrum www.mecem.sk
Posledná aktualizácia: 19. marca 2020 / MKSR Admin