Prioritná os č. 3: Mobilizácia kreatívneho potenciálu v regiónoch
Integrovaný regionálny operačný program je programový dokument SR pre programové obdobie 2014 – 2020, ktorý bol schválený EK dňa 18. decembra 2014 a predstavuje pomoc z fondov EÚ na roky 2014-2020.
Riadiacim orgánom pre IROP (RO pre IROP) je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI). Sprostredkovateľský orgán pre Integrovaný regionálny operačný program je Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky (SO pre IROP PO3). Projekty v rámci IROP sú spolufinancované Európskou úniou z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (EFRR) a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Stratégia IROP spočíva predovšetkým v zmenšovaní rozdielov na úrovni rozvoja európskych regiónov a v podpore rozvoja najviac znevýhodnených regiónov pomocou nasledovných cieľov programu: prispievanie k zlepšeniu kvality života a zabezpečenie udržateľného poskytovania verejných služieb s dopadom na vyvážený a udržateľný územný rozvoj, hospodársku, územnú a sociálnu súdržnosť regiónov, miest a obcí. IROP je možné považovať za nástroj podpory opatrení (najmä verejných služieb), ktoré sú realizované z miestnej a regionálnej úrovne.
Vnútorná stratégia IROP je založená na koncepte rozvoja regionálnej konkurencieschopnosti, v oblastiach: infraštruktúra, dostupné a efektívne verejné služby, podpora podnikania a tvorby pracovných miest, miestne komunity na vidieku a v mestách. Všetky tieto oblasti podpory napomôžu riešeniu regionálnych rozdielov, avšak RIUS – implementačný nástroj IROP identifikuje ich rozsah v danom území.
V rámci implementácie jednotlivých prioritných osí a príslušných tematických cieľov SO pre IROP PO3 realizuje implementáciu prioritnej osi 3 Mobilizácia kreatívneho potenciálu v regiónoch.
Prioritná os 3 prispieva k tematickému cieľu 8 Podpora udržateľnej zamestnanosti a mobility pracovnej sily.
Spektrum navrhovaných opatrení prispieva k riešeniu aktuálnych potrieb a nedostatkov v kultúrnom a kreatívnom sektore. Daná prioritná os pokrýva všetky kategórie regiónov v SR, t. j. Bratislavský kraj ako región hlavného mesta a viac rozvinutý región a ostatných 7 krajov ako menej rozvinuté regióny.
Špecifický cieľ č. 3.1:
Stimulovanie podpory udržateľnej zamestnanosti a tvorby pracovných miest v kultúrnom a kreatívnom priemysle prostredníctvom vytvorenia priaznivého prostredia pre rozvoj kreatívneho talentu, netechnologických inovácií.
Výsledkom daného špecifického cieľa je vytvorenie priaznivého prostredia pre rozvoj kreatívneho talentu a netechnologických inovácií ako stimulovanie podpory zamestnanosti a tvorby pracovných miest v kultúrnom a kreatívnom priemysle.
Investície sú zamerané na nasledovné kreatívne odvetvia: reklama a marketing, architektúra, dizajn, módny dizajn, film, televízia, video, rádio a fotografia, umelecké vizuálne umenie, multimediálny priemysel, vydavateľstvo, literatúra a knižný trh, hudobný priemysel a scénické umenie, remeslá tradičnej, ľudovej a mestskej kultúry, trh s umením.
Oprávnené aktivity v rámci špecifického cieľa č. 3.1:
1) Rozvoj kreatívneho talentu, jeho podnikateľského ducha a podpora netechnologických inovácií s použitím informačných technológií, prostredníctvom:
- zakladania kreatívnych centier (centralizovaná podpora) a podpory kreatívnych činností. Kreatívne centrum je inštitúciou, ktorá vytvára organizačnú a podnikateľskú kultúru a zahŕňa:
-
- – zriadenie kreatívneho centra a vytvorenie jeho orgánov
- – vytvorenie vnútorných pravidiel fungovania centra
- – vypracovanie Stratégie komunikácie kreatívneho centra
-
Kreatívne centrum umožňuje nasledujúce služby kreatívnym osobám a subjektom:
- služby otvoreného ateliéru
- služby kreatívneho inkubátora
- služby kreatívneho akcelerátora
- networkingové služby
- služby zvýhodneného dlhodobého prenájmu pracovného priestoru a technológií
- komerčné prenájmy
2) Podpora dopytu po kreatívnej tvorbe (emerging talents) (centralizovaná podpora)
3) Umožnenie prístupu k hmotným a nehmotným aktívam MSP v kultúrnom a kreatívnom sektore pre účely tvorby pracovných miest (decentralizovaná podpora)
- Obstaranie hmotného a nehmotného majetku nevyhnutných pre výrobu a inovácie
- Výdavky na rekonštrukcie, úpravu a obnovu budov v súvislosti s nákupom nových technológií, zariadení
- Podpora marketingových aktivít (účasť na workshopoch, veľtrhoch, výstavách, propagácia miestnych výrobkov, spracovávanie marketingových stratégií pre miestne produkty, a pod.)
- Prenájmy priestorov a technológií pre účely výroby (malosériovej), inovácií a distribúcie (mimo kreatívneho centra)
- Podpora kreatívnej tvorby a produkcie pre účely jej ďalšej distribúcie s cieľom rastu MSP a tvorby pracovných miest
Posledná aktualizácia: 15. júla 2022 / MKSR Admin