Z akého fondu nám budú na účet pripísané finančné prostriedky?
V zmysle Výzvy na prípravu a predloženie národného projektu s názvom „Obnova národných kultúrnych pamiatok vo vlastníctve štátu (NP NKP)“, ktorá bola vyhlásená dňa: 25. 10. 2024 sa v bode 4. Financovanie projektu uvádza v rámci financovania: Európsky fond regionálneho rozvoja.
Vo vzťahu k ustanoveniam zmluvy odporúčala pani právnička GR SNM, aby projektoví manažéri zodpovedali otázky vo vzťahu k Programu: minimálnu dobu splatnosti faktúr, či je možné uplatniť zádržné a bankovú záruku a zároveň ako je to so sankciami (ak budeme mať možnosť v ZOD si uplatniť sankciu, či budú o túto časť krátené oprávnené výdavky) a ako sa má zapracovať do ZOD sociálny aspekt?
Zabezpečenie plnenia obchodných záväzkov ako je banková záruka a zádržné, zmluvná pokuta, doba splatnosti faktúr je na úprave zmluvného vzťahu medzi objednávateľom a zhotoviteľom. Zmluva o dielo nemá predpísanú písomnú formu. Jej ustanovenia majú typickú, výlučne dispozitívnu povahu. To znamená, že všetky dojednania sú len vecou dohody zmluvných partnerov (za predpokladu dodržania podmienok určených vo VO). Zmluva o dielo by mala v zmysle Obchodného zákonníka obsahovať aspoň podstatné náležitosti: označenie zmluvných strán, označenie diela, cenu, práva a povinnosti zmluvných strán. Banková záruka, zádržné, zmluvná pokuta, doba splatnosti faktúr apod. sú otázky ktoré spočívajú na vôli zmluvných strán a ich vzájomnom odsúhlasení.
Tieto atribúty nie sú priamo upravené ani v zákone o verejnom obstarávaní, ale obstarávateľ je povinný pri uplatnení uvedených atribútov vo verejnom obstarávaní postupovať v súlade so zásadami, ktoré sú uvedené v §10, ods.2 zákona o verejnom obstarávaní.
Pokiaľ sú v ZOD stanovené sankcie za porušenie zmluvných vzťahov a dôjde k uplatneniu tejto sankcie za porušenie zmluvy, toto nemá vplyv na výšku finančného príspevku.
V prípade doby splatnosti faktúr, najmä pri využití spôsobu financovania projektu formou predfinancovania, v ktorom užívateľ predkladá Žiadosť o platbu užívateľa v lehote splatnosti záväzku voči dodávateľovi, odporúčame stanoviť maximálnu možnú lehotu na splnenie peňažného záväzku Užívateľa voči dodávateľovi/zhotoviteľovi. V zmysle Obchodného zákonníka je táto lehota 30 kalendárnych, resp. max. 60 kalendárnych dní, ak je užívateľom tzv. subjekt vereného práva. V prípade subjektov iných ako sú subjekty verejného práva je možné dohodnúť dobu splatnosti aj dlhšiu, ak to nie je v hrubom nepomere k právam a povinnostiam vyplývajúcim zo záväzkového vzťahu pre dodávateľa/zhotoviteľa. (viď Príručka pre užívateľov/budúcich užívateľov k implementácií projektov realizovaných v rámci národného projektu Obnova národných kultúrnych pamiatok vo vlastníctve štátu, kapitola 9. Finančné riadenie, podkapitola 9.3 Spôsoby financovania projektov).
Sociálny aspekt:
V nadväznosti na vyhlásenú výzvu na predkladanie žiadostí o zapojenie do NP NKP, je žiadateľ povinný v rámci podmienky č. 4 Podmienka oprávnenosti aktivít projektu spĺňať podmienky Uplatňovania sociálneho aspektu. Jednou z povinných súčastí sociálneho aspektu je aj spolupráca so vzdelávacími inštitúciami v oblasti stavebníctva/architektúry, umeleckého priemyslu a školami.
V rámci uvedenej podmienky je Žiadateľ/Užívateľ povinný zabezpečiť, aby dodávatelia stavebných prác a odborných špecializovaných prác zapojili v rámci výkonu svojich činností študentov vzdelávacích inštitúcii v oblasti stavebníctva/architektúry a umeleckého priemyslu formou prezentácie o výkone svojich činností na obnovovanej NKP, a to nielen formou prednášok, ale hlavne formou exkurzií a prezentácie výkonu činností priamo na mieste samotnej obnovy. Zároveň bude možné zapojiť aj základné školy, predovšetkým žiakov 9. ročníkov (ak relevantné), formou exkurzií na obnovách NKP.
Spôsob zapojenia vzdelávacích inštitúcií do prezentácie o výkone činností dodávateľov stavebných prác a/alebo dodávateľov odborných špecializovaných prác na obnovovanej NKP je v kompetencii užívateľa.
Zapojenie konkrétnych vzdelávacích inštitúcií do projektu môže zabezpečiť samotný užívateľ, ktorý so zriaďovateľom vzdelávacích inštitúcií uzavrie právny vzťah (napr. dohodu o spolupráci alebo zmluvu) a následne do podmienok verejného obstarávania prenesie povinnosť pre dodávateľa zapojiť do prezentácie výkonu činností dodávateľa aj konkrétnu vzdelávaciu inštitúciu, resp. inštitúcie.
Ďalšou možnosťou je preniesť túto povinnosť priamo na dodávateľa stavebných prác a/alebo dodávateľov odborných špecializovaných prác, t.j. užívateľ v dokumentácii k verejnému obstarávaniu zadefinuje zoznam vzdelávacích inštitúcií, ktoré je možné zapojiť do prezentácie činností dodávateľov a stanoví povinnosť pre dodávateľa túto povinnosť splniť. V tomto prípade uzatvorí so vzdelávacou inštitúciou právny vzťah priamo dodávateľ stavebných prác/odborných špecializovaných prác. Dodávateľ si vyberá inštitúcie, príp. školy zo zverejneného odporúčaného zoznamu vzdelávacích inštitúcií, ktorý slúžia ako pomôcka pre plnenie stanoveného kritéria- sociálneho aspektu. V prípade, že dodávateľ osloví vzdelávaciu inštitúciu mimo uvedeného zoznamu, užívateľ je povinný túto informáciu bezodkladne zaslať na Sekciu fondov EÚ, z dôvodu doplnenia odporúčaného zoznamu vzdelávacích inštitúcií.
Zoznam odporúčaných vzdelávacích inštitúcií je zverejnený tu: https://www.culture.gov.sk/operacne-programy-strukturalne-fondy/program-slovensko/narodny-projekt-obnova-narodnych-kulturnych-pamiatok-vo-vlastnictve-statu/vyzva-na-zapojenie/zoznam-vzdelavacich-institucii/
Vyhotovenie projektovej dokumentácie sa nepovažuje za odborné špecializované práce, a teda nie je potrebné zapracovať do zmluvy so zhotoviteľom projektovej dokumentácie sociálny aspekt.
Účtovníctvo a sledovanie projektu NKP v IIS SAP
– Je potrebné rozčleniť projekt NKP na 2 projekty v účtovníctve v IIS SAP ?
– 1. NKP obnova pamätníka SNP (presklenie, dlažba, debarierizácia M SNP?
– 2. NKP obnova pamätníka Kalište (rekonštrukcia domčeka, debarierizácia Kališťa)?
Vieme sledovať výdavky na investičné akcie cez xls súbor aby sme vedeli odčleniť aj debarierizáciu na oboch akciách, prípadne rozčleniť prvokom IIS SAP.
V zmysle Príručky pre užívateľov, kap. 9.4 Účtovníctvo, účtovné doklady a ich prílohy je uvedené, ako aj vy tieto uvádzate informácie pri otázke č. 9, že:
V oblasti účtovania o skutočnostiach súvisiacich s realizáciou projektu, ktoré sú predmetom účtovníctva podľa zákona o účtovníctve, je užívateľ povinný viesť samostatný účtovný systém alebo vhodnú analytickú evidenciu účtov pre všetky transakcie súvisiace s projektom.
Užívateľ účtuje o skutočnostiach týkajúcich sa projektu na analytických účtoch v členení podľa jednotlivých projektov (rozšírením syntetických účtov, napr. 321 xxx, 042 xxx, pričom identifikátor xxx predstavuje odlíšenie výhradne pre daný projekt) alebo v analytickej evidencii vedenej v technickej forme v členení podľa jednotlivých projektov bez vytvorenia analytických účtov.
Ak sú užívateľovi poskytované finančné prostriedky na výkon nehospodárskej činnosti, avšak užívateľ vykonáva aj hospodársku činnosť, užívateľ je povinný viesť oddelenú účtovnú evidenciu o hospodárskej činnosti a nehospodárskej činnosti.
Z uvedených informácií vyplýva, že užívateľ v rámci predkladania dokumentov v implementácii samotného projektu je povinný vedieť vyčleniť a identifikovať jednotlivé výdavky a ich príslušnosť k danej finančnej operácii v rámci konkrétneho projektu, aby bolo zrejmé aké výdavky boli zrealizované v jednej NKP (Múzeum SNP) a taktiež v druhej NKP (Múzeum Kalište).
V hore uvedenej kapitole Príručky pre užívateľa je inštrukcia k rozlíšeniu projektov v rámci účtovania výdavkov jasne uvedená.
Následne v prípade, ak pomoc poskytnutá užívateľovi, v rámci vyhodnotenia Individuálneho testu štátnej pomoci bude vyhodnotená ako „poskytnutie pomoci v rámci Schémy štátnej pomoci“ , kedy je užívateľ v prípade podpory nehospodárskej činnosti s doplnkovým hospodárskym využitím povinný viesť oddelené účty alebo sledovať v analytickom účtovníctve oddelene hospodárske a nehospodárske činnosti s cieľom predchádzať krížovému financovaniu hospodárskych činností cez nehospodárske. Sledovanie nákladov a príjmov každého typu aktivity a ich monitorovanie sa musí diať na ročnej báze. Dokladom pre toto sledovanie môže byť ročná účtovná závierka prijímateľa.
Z príručky pre užívateľov – v oblasti účtovania o skutočnostiach súvisiacich s realizáciou projektu, ktoré sú predmetom účtovníctva podľa zákona o účtovníctve, je užívateľ povinný viesť samostatný účtovný systém alebo vhodnú analytickú evidenciu účtov pre všetky transakcie súvisiace s projektom. Užívateľ účtuje o skutočnostiach týkajúcich sa projektu na analytických účtoch v členení podľa jednotlivých projektov (rozšírením syntetických účtov, napr. 321 xxx, 042 xxx, pričom identifikátor xxx predstavuje odlíšenie výhradne pre daný projekt) alebo v analytickej evidencii vedenej v technickej forme v členení podľa jednotlivých projektov bez vytvorenia analytických účtov.
Z účtovného rozvrhu MO SR budeme používať predovšetkým nasledovné účty, keďže ide predovšetkým o investičné výdavky:
- – Obstaranie dlhodobého nehmotného majetku – softvér v prípade kiosku
- – Obstaranie dlhodobého hmotného majetku
- – Softvér
- – Stavby
- – Samostat. hnuteľ. veci a súbory hnuteľ. vecí
221.541 – BÚ – EU prostriedky
K uvedeným triedam výdavkov dávame do pozornosti žiadateľa aj skupinu výdavkov 029 – Ostatný dlhodobý majetok, ktorá je oprávnená v zmysle Výzvy na predkladanie ŽoZNP do NP na obnovu NKP vo vlastníctve štátu a jej prílohy č. 3.
V zmysle opatrenia MF/14522/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania z roku 07.12.2022 je podľa § 33 účtovanie dlhodobého hmotného majetku v bode 7 definované nasledovne:
„na účte 029- ostatný dlhodobý hmotný majetok sa účtuje napríklad technické zhodnotenie prenajatého majetku vykonané a odpisované nájomcom, technické zhodnotenie majetku vo výpožičke vykonané vypožičiavateľom a technické zhodnotenie nehnuteľnej kultúrnej pamiatky v sume vyššej ako je suma ustanovená v osobitnom predpise. Na tomto účte sa účtuje aj obnova kultúrnej pamiatky podľa osobitného predpisu, taktiež podľa zákona o ochrane pamiatkového fondu Obnova kultúrnej pamiatky a úprava nehnuteľnosti v piatej časti daného zákona 49/2002 Z.z. je v §32 Obnova kultúrnej pamiatky a úprava nehnuteľnosti, súbor špecializovaných odborných činností, ktorými sa vykonáva údržba, konzervovanie, oprava, adaptácia a rekonštrukcia kultúrnej pamiatky alebo jej časti.
Podľa metodického usmernenia MF z 23.júla 2015 č. MF/017827/2015-31 o účtovaní nehnuteľných kultúrnych pamiatok: nehnuteľné kultúrne pamiatky prestavujú historické kultúrne dedičstvo, Ich hodnota je zväčša nevyčísliteľná. Štandardnou situáciou v účtovníctve štátnej správy je, že sa neúčtujú a teda ani nevykazujú ako súčasť účtov aktív v Súvahe. V účtovníctve sa zaznamenáva iba ich technické zhodnotenie resp. obnova a to na účte 029- Ostatný dlhodobý hmotný majetok. Technické zhodnotenie, ktoré bolo na tejto nehnuteľnej kultúrnej pamiatke vykonané sa preúčtuje na účet 029- Ostatný dlhodobý hmotný majetok.
Podľa Zb. zákonov 595/2003 Z.z § 29 Technické zhodnotenie hmotného majetku a nehmotného majetku sa na účely tohto zákona rozumejú výdavky na dokončené nadstavby, prístavby a stavebné úpravy“.
Z uvedeného vyššie vyplýva , že technické zhodnotenie sa účtuje na účte 029.
Odporúčame naštudovať si uvedené ustanovenia z dôvodu správneho zaúčtovania jednotlivých položiek výdavkov.
Bude postačovať na preukázanie oprávnených výdavkov sledovanie NKP cez fondy – zdroje financovania (ten istý fond za oba projekty) – alebo za každý projekt – obnova M SNP a obnova Kališťa iný zdroj (fond)?
Zdroj u oboch projektov je vždy ten istý, finančný príspevok pre užívateľov sa poskytuje v zmysle vyhlásenej výzvy PSK-MIRRI-017-2024-NP-EFRR a to nasledovne:
NFP sa poskytuje zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ďalej len „EFRR“) v súlade s pravidlami stanovenými v platnej Stratégii financovania a zo zdrojov štátneho rozpočtu.
Miera spolufinancovania projektu (Intenzita pomoci):
NFP zo zdrojov Programu Slovensko v % | Spolufinancovanie zo zdrojov prijímateľa
(% z COV) |
|
Zdroj EÚ (EFRR)
(% z COV) |
Štátny rozpočet (ŠR)
(% z COV) |
|
85 | 15 | 0 |
Bude postačovať jeden bankový účet – bežný európskych prostriedkov, kde sa budú účtovať obe NKP? Bankový účet môžeme zriadiť až na základe presného zdroja krytia – Európsky fond regionálneho rozvoja (fond – napr. 1BA1, 1BA2 atď). V prípade jedného BÚ budeme vedieť odčleniť oba projekty – obnova M SNP, obnova Kališťa a vysledovať a poskytnúť hlavnú knihu, prípadne inú dokumentáciu na preukázanie oprávnených výdavkov cez zdroj – fond alebo prvok/program? Žiadosť o založenie účtu sa realizuje priamo cez Štátnu pokladnicu MANEX – žiadosť o založenie BV – bežný – potrebujeme vedieť aký fond – zdroj máme vybrať a typ samostatného účtu napr. 002 – Účty na vedenie prostriedkov Európskej únie.
Ak sa vie preukázať odčlenenie výdavkov je to v poriadku.
Bude Múzeum SNP zriaďovať jeden bankový účet pre obe akcie obnova Múzeum SNP a obnova Kalište alebo dva bankové účty (zvlášť na každú NKP)?
V Zmysle Príručky k finančnému riadeniu fondov EÚ na programové obdobie 2021-2027 , kap. 51 Účty Prijímateľa sa uvádza nasledovné:
- účet/účty prijímateľa určené na príjem prostriedkov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu nie sú úročené a sú vedené v mene euro (neplatí pre systém refundácie a prijímateľa implementujúceho finančné nástroje). Pri realizácií finančných nástrojov postupuje prijímateľ pri nakladaní s úrokmi v súlade s čl. 60 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060;
- prijímateľ je oprávnený realizovať výdavky v rámci projektu z akéhokoľvek účtu/účtov, ktorých je majiteľom a ktoré boli zriadené v súlade s legislatívou SR (napr. povinní klienti Štátnej pokladnice);
- všetky náklady spojené s realizáciou platieb z účtu prijímateľa otvoreného v zahraničnej banke znáša samotný prijímateľ;
- ak je prijímateľom štátna rozpočtová organizácia, tak je povinná mať zriadený okrem primárneho výdavkového účtu aj výdavkový účet pre prostriedky EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu;
Riadiaca dokumentácia EÚ neuvádza povinnosť pre Prijímateľa/Užívateľa mať otvorený účet samostatne pre každý jeden projekt, je však podstatné v rámci bankových prevodov identifikovať jednotlivé bankové operácie a vedieť ich priradiť k danému projektu.
Musí byť zriadený samostatný bežný bankový účet v Štátnej pokladnici na úhradu výdavkov z projektu Plán obnovy pred podpisom zmluvy alebo až po podpise Zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu?
Plán obnovy nezastrešuje MK SR.
Posledná aktualizácia: 4. júla 2025 / Roman Špalda