Pri vykazovaní prevádzkových nákladov (v súčasnosti hlavne mzdy) v Individuálnom teste štátnej pomoci, ktoré sú na hrad aj kaštieľ spoločné, môžeme postupovať tak, že celkové prevádzkové náklady prepočítame na 1 m2 a podľa zastavanej plochy (alebo úžitkovej plochy) vynásobíme prevádzkové náklady v € na počet m2 samostatne na hrad a m2 samostatne na kaštieľ? A máme vychádzať z m2 zastavanej plochy alebo úžitkovej plochy?
Za účelom exaktného zodpovedania otázok by bolo vhodné doplniť bližšie informácie o NKP. Pre ľahšiu orientáciu môžeme uvažovať s rozdelením NKP na areál hradu, ktorý tvoria budovy/objekty ÚZPF č. 465/1 – 7, a areál kaštieľa, ktorý tvoria budovy/objekty ÚZPF č. 465/8 – 11, tak ako uvádzate.
Prosíme explicitne uviesť, ako sú budovy/objekty areálu hradu a budovy/objekty areálu kaštieľa prístupné a spoplatnené, t.j.:
– či sa platí samostatné vstupné do areálu hradu a samostatné vstupné do areálu kaštieľa, alebo
– platí sa len za vstup do areálu kaštieľa, kde sa nachádza Múzeum bábkarských kultúr a hračiek, pričom areál hradu je prístupný bez vstupného, alebo
– iný variant s presným popisom budov/objektov, do ktorých sa platí vstupné.
Vo všeobecnosti však platí, že pokiaľ je spoplatnený len jeden z areálov, v rámci príslušného projektu bude potrebné preukázať splnenie financovania max. 50% nákladov zo súkromných zdrojov práve na tento areál. V takom prípade je možné výdavky na daný areál určiť pomerne podľa m2 úžitkovej plochy.
Prístupnosť areálu bez vstupného znamená, že v danom areáli a priori ide o nehospodársku činnosť, a preto vo vzťahu k tomuto areálu nie je potrebné preukazovať splnenie financovania max. 50% nákladov zo súkromných zdrojov.
Pokiaľ sú oba areály spoplatnené, je možné pri výpočte výdavkov vychádzať aj z celkových výdavkov na NKP, a teda by nebolo potrebné konkrétne prepočítavať výdavky na plochu areálu hradu a plochu areálu kaštieľa. V tomto prípade by stačilo posúdiť činnosť v rámci NKP ako celku.
V časti I. bode 4. v Individuálnom teste štátnej pomoci máme odpovedať NIE na danú otázku, ak plánujeme obnovovať z projektu vybrané časti NKP, ktorá je primárne využívaná na nehospodárske činnosti, ale občasne aj na hospodársku činnosť (prenájom)?
Nie, v časti I. bode 4. individuálneho testu štátnej pomoci je potrebné popísať všetky konkrétne činnosti hospodárskeho charakteru, ktoré žiadateľ ako subjekt vykonáva, t.j. popisujú sa všetky hospodárske činnosti subjektu, a to aj ak nie sú predmetom konkrétneho projektu.
Odpoveď na otázku č. 4 má informatívny charakter a vypĺňa/vyhodnocuje sa v spojitosti s ďalšou otázkou č. 5, v ktorej subjekt potvrdzuje oddelené účtovníctvo hospodárskych a nehospodárskych činností. Cieľom otázok je teda potvrdiť, že pokiaľ by bol projekt podporený v režime mimo štátnej pomoci, z finančných prostriedkov projektu nebude financovaná žiadna hospodárska činnosť subjektu.
V prípade kaštieľa vykonávame hospodárske činnosti napr. na prízemí severného krídla kaštieľa máme prevádzku kaviarne/cukrárne (ÚZPF č. 465/8), predajňu suvenírov v severnom krídle (ÚZPF č. 465/8) a občasne prenajímame kaplnku v severnom krídle (ÚZPF č. 465/9), barokovú sálu východného krídla (ÚZPF č. 465/8), palotu v severnom krídle (ÚZPF č. 465/8) a park ( ÚZPF č. 465/14)
– zámerom obnovy NP NKP nebude cukráreň, predajňa suvenírov ani baroková sála východného krídla (obnova bola vykonaná v predchádzajúcich rokoch), ani park, ale len kaplnka a palota v severnom krídle kaštieľa (hospodárske činnosti spotrebúvajú tie isté vstupy ako základné nehospodárske činnosti).
– V rámci testu máme uviesť všetky doplnkové hospodárske činnosti, ktoré sú realizované v rámci celej NKP 465/1 – až 14 alebo len v tých priestoroch, ktoré budú obnovené v rámci národného projektu?
Pre exaktné zodpovedanie otázok by bolo vhodné doplniť informácie o konkrétnych aktivitách plánovaných v rámci projektu na konkrétnych budovách/objektoch NKP.
Zjednodušene možno uviesť, že:
– pokiaľ sa projekt bude realizovať len v súvislosti s priestormi využívanými na čisto nehospodársku činnosť (bezodplatný vstup alebo preukázanie max. 50% financovania zo súkromných zdrojov), potom nie je potrebné prerátavať kapacitu;
– pokiaľ sa projekt bude realizovať aj v súvislosti s priestormi využívanými na sprievodnú hospodársku činnosť (napr. kaviareň nespĺňa podmienky obvyklého vybavenia infraštruktúry alebo je priestor občasne prenajímaný), potom je potrebné vypočítať, či je dodržaný limit 20% kapacity na sprievodné hospodárske činnosti v rámci obnovovaného objektu/budovy;
– pokiaľ by sa v rámci projektu mali financovať aj priestory využívané na hospodársku činnosť inú, než sprievodnú (napr. ubytovanie), je potrebné postupovať v súlade so schémou štátnej pomoci, nakoľko nie je možné financovať projekt mimo režimu štátnej pomoci.
Vzhľadom na uvedené, v časti II. individuálneho testu štátnej pomoci do výpočtu 20% vstupujú tie budovy/objekty, v ktorých/na ktorých sa bude skutočne realizovať investícia z NP. V rámci otázky č. 8 a 9 teda žiadateľ uvádza ročnú kapacitu infraštruktúry využívanej na hospodársku činnosť výlučne v rámci budov/objektov, ktoré majú byť predmetom projektu, pričom je potrebné prerátať kapacitu hospodársky využívanej plochy vo vzťahu k ploche celej budovy/objektu tvoriaceho stavebno-technický celok. Pre úplnosť ešte uvádzame, že pri výpočte kapacity kaplnky a paloty do výpočtu vstúpi aj časový faktor, keďže ide o príležitostný prenájom.
– Priestory cukrárne a predajňa suvenírov v severnom krídle kaštieľa nebudú vstupovať do výpočtu 20% limitu na sprievodnú hospodársku činnosť? Priestory cukrárne a predajňa suvenírov nebudú cez NP obnovené.
Nie je zrejmé, čo znamená, že „priestory cukrárne a predajňa suvenírov nebudú cez NP obnovené“. Z tohto dôvodu preto pre úplnosť upozorňujeme, že nie je rozhodujúce, či dôjde k prácam priamo vo vnútorných priestoroch prevádzok, ale postačuje, ak dôjde napr. k obnove fasády alebo k výmene okien v časti budovy, kde sa nachádzajú prevádzky cukrárne a predajne suvenírov.
Zároveň, pokiaľ ide o priestory cukrárne a predajne suvenírov, bez ohľadu na vyššie uvedené, by tieto nebolo potrebné zarátavať do kapacity sprievodných hospodárskych činností, pokiaľ spĺňajú kritériá podľa časti III. individuálneho testu štátnej pomoci, t.j. pokiaľ ide o tzv. obvyklé vybavenie infraštruktúry. Podrobnosti ohľadne správnej identifikácie priestorov ako obvyklého vybavenia sú popísané v samotnom individuálnom teste štátnej pomoci priamo v otázke č. 10 a v závere testu v časti Vysvetlivky k jednotlivým častiam testu štátnej pomoci. Ak priestory cukrárne a predajne suvenírov nemožno identifikovať ako obvyklé vybavenie podľa kritérií popísaných v individuálnom teste štátnej pomoci, potom je potrebné zarátať ich do hospodárskej činnosti v rámci príslušnej budovy/objektu tvoriaceho stavebno-technický celok. Upozorňujeme, že pokiaľ v prípade cukrárne a predajne suvenírov ide o prenájom priestorov tretiemu subjektu, priestory budú automaticky spadať do sprievodnej hospodárskej činnosti, a nepôjde o obvyklé vybavenie.
V rámci testu v časti II. bode 8. sa uvádza, že žiadateľ má predložiť prílohu č. 3b testu. Prosím Vás, mohli by ste nám ju zaslať? Predmetnú prílohu v rámci výzvy nevieme presne identifikovať.
Išlo o chybu v číslovaní prílohy. Aktualizáciou Výzvy na predkladanie žiadostí o zapojenie do NP zameraného na obnovu NKP vo vlastníctve štátu v znení ZMENY č. 1 bolo v rámci testu časť II. otázka č. 8 opravené číslovanie – ide o Prílohu č. 1, ktorú výzva obsahuje.
Vo výzve na strane 10 v bode A 1,2 sa uvádza, že príspevok poskytovaný na realizáciu projektov v rámci tejto výzvy nie je štátnou pomocou ak infraštruktúra, ktorej obnova je predmetom projektu je:
- výlučne využívaná na nehospodársku činnosť alebo
- je takmer výlučne využívaná na nehospodársku činnosť.
Znamená to teda, že štátna pomoc bude posudzovaná tak, že posudzujeme hospodársku činnosť na obnovovanej infraštruktúre, ktorá je predmetom projektu (LV, par. Číslo XY) a nie hospodársku činnosť za subjekt (IČO XY)?
Pýtame sa preto, že správca NKP má v jednom z objektov – „bašta“ komerčný prenájom a priestor sa prenajíma ako reštaurácia. Tento objekt ale nie je predmetom projektu. Znamená to teda, že máme posudzovať hospodársku činnosť len na objektoch podľa listu vlastníctva kde dôjde k realizácii projektu k obnove NKP a neriešiť objekty, ktoré síce majú hospodársku činnosť, ale nie sú predmetom projektu obnovy NKP?
V rámci výzvy je možné poskytnúť príspevok na obnovu NKP mimo režimu štátnej pomoci alebo ako štátnu pomoc pri splnení podmienok vyplývajúcich zo Schémy štátnej pomoci na obnovu NKP vo vlastníctve štátu z prostriedkov Programu Slovensko 2021 – 2027.
Z dôvodu posúdenia a určenia režimu financovania je žiadateľ povinný spolu s formulárom ŽoZNP predložiť aj vyplnený Individuálny test štátnej pomoci a súčasne Prílohu č. 1 testu – Výpočet percentuálnej výšky využitia NKP na hospodárske činnosti.
Pri vypĺňaní Individuálneho testu štátnej pomoci, ako aj jeho prílohy č. 1 žiadateľ postupuje podľa inštrukcií, ktoré sú v nich priamo uvedené.
Štátna pomoc – reštaurácia, kinosála / nájomná zmluva a ne/započítanie do limitu 20% sprievodnej hospodárskej činnosti
Príloha č. 3 ŽoZNP časť vysvetlivky str. 8
Múzeum SNP robí nasledovné hospodárske činnosti:
a/ prenájom priestoru Bašty firme, ktorá tam prevádzkuje reštauráciu
b/ prenájom priestoru kinosály na rôzne kultúrne akcie
c/ platené parkovisko
d/ predaj lístkov
e/ predaj brožúr/publikácií
Môžeme všetky vyššie uvedené činnosti považovať za činnosti obvyklé, ktoré nespadajú do výpočtu limitu 20% na sprievodnú hospodársku činnosť? Ak nie, akým kľúčom máme postupovať?
Pri vypĺňaní Individuálneho testu štátnej pomoci žiadateľ posudzuje nehospodársky charakter činností všeobecne vo vzťahu k múzeu ako celku, t.j. preukáže, že vstupné bude počas realizácie projektu a po jeho ukončení pokrývať menej ako 50% nákladov na prevádzku múzea. Žiadateľ je zároveň v rámci bližšej špecifikácie odpovede k tejto otázke povinný zadefinovať, akým spôsobom bude stanovený poplatok pre návštevníkov múzea a taktiež uviesť celkové ročné prevádzkové náklady v Eur a celkový ročný príjem v Eur. Zároveň v tejto špecifikácii žiadateľ popíše, ako zabráni vzniku situácií, že poplatky, prípadne iné komerčné zdroje (napr. reklama, sponzori, peňažné príspevky návštevníkov) budú tvoriť 50 % a viac skutočných nákladov na prevádzku danej NKP, a to v období počas realizácie projektu a po zrealizovaní projektu. Upozorňujeme, že užívateľ bude povinný sledovať neprekročenie prevádzkových príjmov z hodnoty skutočných ročných prevádzkových nákladov vždy pre konkrétny kalendárny rok, čo bude povinný preukázať na základe účtovnej a inej dokumentácie v rámci monitorovania projektu.
Ak bude žiadateľ počas realizácie projektu a po jeho zrealizovaní vykonávať v múzeu aj činnosti, ktoré je možné kvalifikovať ako hospodárske je povinný vypočítať ročnú kapacitu infraštruktúry využívanej na hospodársku činnosť. Žiadateľ vypočíta ročnú kapacitu infraštruktúry využívanej na hospodársku činnosť výlučne v rámci objektov, ktoré majú byť predmetom projektu. Kapacita sa teda bude počítať z celkovej plochy vonkajších priestorov a podlahovej plochy samotného múzea, na ktorých bude priamo dochádzať k realizácii projektu.
Uvedené znamená, že budovu „bašty“ prenajímanej žiadateľom tretiemu subjektu, ktorý ju využíva ako reštauráciu pre širokú verejnosť, pričom však táto nie je priamo predmetom projektu, nie je potrebné zahrnúť do výpočtu kapacity infraštruktúry využívanej na hospodársku činnosť. Naopak, nakoľko sa realizácia projektu týka nádvoria, v rámci ktorého je časť prenajímaná tretiemu subjektu podľa predchádzajúcej vety, pričom aj v rámci tejto prenajímanej časti nádvoria dôjde k výmene dlažby, táto časť nádvoria vstúpi do výpočtu kapacity pridelenej na hospodárske činnosti.
V prípade kinosály dochádza k príležitostnému využitiu na hospodárske činnosti, takže kapacitu kinosály prislúchajúcu na hospodárske činnosti bude potrebné zarátať do sprievodnej hospodárskej činnosti.
Žiadateľ vykoná výpočet sprievodnej hospodárskej činnosti vyplnením ročného prevádzkového času, celkovej obnovovanej plochy, ako aj plochy a hodín zodpovedajúcich prenájmu nádvoria a plochy a hodín zodpovedajúcich hospodárskemu využitiu kinosály do príslušných riadkov prílohy č. 1 testu. Upozorňujeme, že ročný prevádzkový čas musí zodpovedať otváracím hodinám múzea a musí zohľadňovať len počet dní, kedy je múzeum v prevádzke.
V tejto súvislosti upozorňujeme užívateľov, že z ich strany bude potrebné jednoznačné preukázanie doplnkovosti hospodárskeho využitia infraštruktúry počas obdobia životnosti investície, týka sa to aj monitorovania dodržiavania limitu 20 % ročnej kapacity zo strany užívateľa. Na preukázanie sledovania doplnkového charakteru hospodárskeho využívania infraštruktúry užívateľ uchováva podpornú dokumentáciu (napr. účtovné záznamy a iná podporná dokumentácia preukazujúca časové využitie infraštruktúry na hospodárske využitie). Užívateľ bude sledovať využitie kapacity vždy pre konkrétny kalendárny rok. V prípade prekročenia doplnkového/sprievodného využitia o viac ako 20%, bude užívateľ povinný vrátiť časť poskytnutých finančných prostriedkov vo výške celého percentuálneho podielu využitia budovy na doplnkové/sprievodné hospodárske využitie z odpisu za daný kalendárny rok, v ktorom došlo k takémuto prekročeniu tak, aby nedošlo k poskytnutiu neoprávnenej štátnej pomoci.
V prípade, ak bude žiadateľovi v rámci realizácie projektu poskytnutá podpora mimo pravidiel štátnej pomoci, je potrebné upozorniť na skutočnosť súvisiacu s výkonom jeho hospodárskej činnosti, ktorá nesúvisí s realizáciou projektu (napr. prenájom bašty alebo prevádzka parkoviska za poplatok). Ak žiadateľ vykonáva aj hospodársku činnosť, ktorá nemá byť v rámci projektu podporená, resp. nie je sprievodnou/doplnkovou hospodárskou činnosťou, žiadateľ je povinný zabezpečiť, že poskytnuté prostriedky nebudú použité na financovanie hospodárskych činností žiadateľa a zároveň žiadateľ bude mať zabezpečené oddelené sledovanie činností/nákladov svojej hospodárskej a nehospodárskej činnosti.
Rovnako upozorňujeme, že žiadateľ bude povinný preukazovať dodržanie pravidiel pre financovanie mimo štátnej pomoci každoročne počas celej životnosti podporenej infraštruktúry.
Posledná aktualizácia: 4. júla 2025 / Roman Špalda