„Chcel som, aby moje filmy boli pozdravom československej novej vlne a šesťdesiatym rokom, kedy aj u nás vznikali pravdivé a kvalitné filmy,“ hovorí o svojich dielach Ružové sny (1976) a Ja milujem, ty miluješ (1980) režisér Dušan Hanák, ktorý patrí v zahraničí k najžiadanejším tvorcom svojej generácie. Poetická komédia o dospievaní a prvej láske Ružové sny patrila v svojej dobe k najnavštevovanejším, tragikomédia o ľuďoch z periférie Ja milujem, ty miluješ sa zasa hrdí ocenením Strieborný medveď za najlepšiu réžiu z prestížneho Berlinale. Práve tieto tituly z jeho rozsiahlej tvorby vyšli na sklonku minulého roka na blu-ray nosičoch.

Dušan Hanák je medzinárodne oceňovaný filmový režisér, scenárista a fotograf. Z jeho početnej tvorby Slovenský filmový ústav (SFÚ) vydal na DVD nosičoch už všetky dlhometrážne hrané a dokumentárne filmy. Hanák sa tak stal prvým slovenským režisérom, ktorého kompletná celovečerná tvorba vyšla v SFÚ na DVD. Tentoraz k nim pribudli blu-ray vydania jeho hraných filmov Ružové snyJa milujem, ty miluješ. Obe diela vznikli v tvorivej spolupráci Dušana Hanáka so spisovateľom a scenáristom Dušanom Dušekom.

Ružové sny je film plný láskavého humoru, hovorí o dospievaní, snívaní a prvej veľkej, ale zakázanej láske. V tomto poetickom príbehu o vzťahu medzi dobrosrdečným, trochu naivným poštárom Jakubom, v hereckom podaní Juraja Nvotu, a krásnou Rómkou Jolankou, ktorú stvárňuje Iva Bittová, na seba naráža nespútaný svet hravej fantázie a triezvy pragmatizmus každodenného života, ktorému musí ružové snívanie oboch hlavných hrdinov ustúpiť.

Keď sme vymýšľali Ružové sny, zdalo sa nám dôležité povedať, že dobrý človek ešte žije. Hľadali sme takých ľudí na slovenskom Záhorí a v rómskych osadách, väčšinu motívov sme čerpali zo života. Pritom nám šlo o to, aby každý centimeter filmu bol úprimný a autentický,“ spomína na nakrúcanie filmu Dušan Hanák. V čase vzniku film ocenila odborná kritika aj široké publikum doma i v zahraničí. „Je to film o hľadaní ľudskosti, o hľadaní farby a chuti života. V svojej dobe sa Ružové sny stali najpredávanejším filmom a pred dvomi rokmi sa konala jeho obnovená premiéra vo Francúzsku.“

 

Spisovateľ a scenárista filmu Dušan Dušek o stretnutí s Hanákom na ich prvom spoločnom filme hovorí ako o šťastí. „Mal som šťastie. S Dušanom Hanákom ma zoznámil ďalší Dušan – Mitana. Začali sme sa stretávať, rozprávali sme sa a dumali nad nejakým námetom. Od Dušana Hanáka to bolo naozaj veľkorysé, doslova odvážne, veď ja som dovtedy nijaký filmový scenár nenapísal,“ spomína. „Navždy budem Dušanovi vďačný, že to so mnou skúsil, že ma vlastne počas písania aj trpezlivo učil, okresával moje literárne nápady, pomáhal mi hľadať reč obrazov. Aj preto si možno hlbšie a konkrétnejšie spomínam na písanie scenára k Ružovým snom, pre mňa to bola nová, zázračná skúsenosť, navyše táto práca dýchala aj naším priateľstvom, čo sa neskôr zopakovalo aj pri spolupráci na scenári k filmu Ja milujem, ty miluješ.“

Hrdinov tragikomického filmu Ja milujem, ty miluješ o ľuďoch z periférie vykresľujú autori bez prikrášlenia, ale zato s veľkým porozumením. Aj preto – podobne ako predchádzajúce Hanákove diela 322 (1969) a Obrazy starého sveta (1972) – skončil tento film v trezore, odkiaľ sa dostal až v roku 1988. „Pri filme Ja milujem, ty miluješ som trochu pritvrdil, normalizátori ho dali na osem rokov do trezoru. Pol roka pred koncom režimu získal na Berlinale Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu,“ hovorí Hanák. Je to aj vďaka presvedčivým hereckým výkonom českej herečky Ivy Janžurovej, Poliaka Romana Kłosowského a Srba Milana Jelića.

Ružové snyJa milujem, ty miluješ vďaka autentickému zobrazeniu postáv zaujali odbornú verejnosť  i divákov doma aj v zahraničí a stále majú čo povedať. „V oboch filmoch je aj humor a myslím, že ľudia v nich majú dušu, preto tie filmy vydržali skúšku času,“ konštatuje Hanák. „Všetky filmy, okrem iného, zachytávajú aj čas, v ktorom vznikli. Čím sú staršie, tým výraznejšia je aj ich dokumentárna hodnota,“ domnieva sa Dušek. „Ak sú dobré, hovoria pravdivo o minulom čase. Pomáhajú nám ho hľadať, a keď sa to pošťastí, aj nájsť. Ponúkajú jeho – naše – vône, emócie, radosti, no takisto nešťastia, šíry svet života, sklamaní, zázrakov a nádejí. Dúfam, že takéto pocity, vždy jedinečné, sa ctenému obecenstvu vynoria aj pri dnešnom sledovaní našich dvoch filmov.“

Blu-ray nosiče obsahujú okrem filmov aj slovensko-anglický dvojjazyčný profil Dušana Hanáka, titulky majú slovenské, anglické a slovenské pre nepočujúcich. Autorom vizuálu je grafický dizajnér Marek Kianička.

 

x x x

Režisér Dušan Hanák o filmoch Ružové snyJa milujem, ty miluješ:

„Chcel som, aby moje filmy boli pozdravom československej novej vlne a šesťdesiatym rokom, kedy aj u nás vznikali pravdivé a kvalitné filmy.“

„Keď sme vymýšľali Ružové sny, zdalo sa nám dôležité povedať, že dobrý človek ešte žije. Hľadali sme takých ľudí na slovenskom Záhorí a v rómskych osadách, väčšinu motívov sme čerpali zo života. Pritom nám šlo o to, aby každý centimeter filmu bol úprimný a autentický. Je to film o hľadaní ľudskosti, o hľadaní farby a chuti života. Vo svojej dobe sa Ružové sny stali najpredávanejším filmom a pred dvomi rokmi sa konala obnovená premiéra filmu vo Francúzsku.“

„Pri filme Ja milujem, ty miluješ som trochu pritvrdil, normalizátori ho dali na osem rokov do trezoru. Pol roka pred koncom režimu získal na Berlinale Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu. V oboch filmoch je aj humor a myslím, že ľudia v nich majú dušu, preto tie filmy vydržali skúšku času.“

 

Scenárista Dušan Dušek o filmoch Ružové sny a Ja milujem, ty miluješ:

 „Mal som šťastie. S Dušanom Hanákom ma zoznámil ďalší Dušan – Mitana. Začali sme sa stretávať, rozprávali sme sa a dumali nad nejakým námetom. Od Dušana Hanáka to bolo naozaj veľkorysé, doslova odvážne, veď ja som dovtedy nijaký filmový scenár nenapísal.  Postupne, po mnohých rozhovoroch, nám čosi vykryštalizovalo: ja som ponúkol postavu mladého poštára (mal som kamaráta, bratislavského poštára, bývalého spolužiaka môjho brata, ktorý si ku mne chodil požičiavať knižky na čítanie a popritom rozprával všelijaké zábavné historky z roznášania pošty), Dušana už dlhšie zaujímalo rómske prostredie, ktoré v časoch normalizácie vnímal ako oázu slobody a autentického života – jeho predstaviteľkou sa stala Jolanka.“

„Navždy budem Dušanovi vďačný, že to so mnou skúsil, že ma vlastne počas písania aj trpezlivo učil, okresával moje literárne nápady, pomáhal mi hľadať reč obrazov. Aj preto si možno hlbšie a konkrétnejšie spomínam na písanie scenára k Ružovým snom, pre mňa to bola nová, zázračná skúsenosť, navyše táto práca dýchala aj naším priateľstvom, čo sa neskôr zopakovalo aj pri spolupráci na scenári k filmu Ja milujem, ty miluješ.“

 „Všetky filmy, okrem iného, zachytávajú aj čas, v ktorom vznikli, čím sú staršie, tým výraznejšia je aj ich dokumentárna hodnota.  Ak sú dobré, hovoria pravdivo o minulom čase. Pomáhajú nám ho hľadať, a keď sa to pošťastí, aj nájsť. Ponúkajú jeho – naše – vône, emócie, radosti, no takisto nešťastia, šíry svet života, sklamaní, zázrakov a nádejí. Dúfam, že takéto pocity, vždy jedinečné, sa ctenému obecenstvu vynoria aj pri dnešnom sledovaní našich dvoch filmov.“

Posledná aktualizácia: 15. januára 2021 / Komunikácia Protokol

Zdieľať